Sunday, April 3, 2011

weekend at home

salam all, weekends at home. Dah beberapa minggu aku dan keluarga sangat baik... lepak2 kat rumah aje di hujung minggu, tanpa outing di tesco sekalipon, apatah lagi jusco. hehe... hari ni berupaya nk membelog, thanks to my dear sis, kerna meninggalkan mister berokbend kt aku kejap utk membelog. haha..

Semalam, bawak anak2 pegi ke House of Healin di seksyen 14 PJ, ada appointment dengan Prof Dato' Dr Hassan, pengasas Healin gamat. Appointment pukul 12.40.. so pagi tu takdela kelam kabut sangat nak siapkan anak2. biasala.. sekrang ni nak memandikan anak2 makan masa sejam lebih ye,... nk menyiapkan dorang, pakai ubat, memujuk... mcm2 la.. Mandi.. guna sabun Mirakel, syampu guna syampu healin gamat jugak, pas mandi, terus kena apply Derma X Premium the whole body utk abg long, tp utk zaza kt area2 yg ada eczema je .. n sisa2 minyak kt tgn tu je apply kt the rest of the body zaza. zaza dia tak serius sangat. tapi skrg masih ada keluar tumbuh2 bisul2 tu... ini disebabkan Imunol yg mula2 aku bg dulu tu. skrg dah amalkan Zaniplus je. so dia akan bantu utk sembuhkan luka2 dengan cepat. as for abg long.. dia ada eczema dia scalp, so Prof nasihatkan botakkan dia supaya senang nk sapu dema x tu. huhu.. tak encem la anak umi camni. Zaza pon akan aku potong pendek kot.. utk mudah pkai derma X tu. sekarang ni.. after a few hours apply derma x tu.. dorang akan start garu2.. tp kt sesetengah tempat, sebab kt situ kulit mati dia tak tertanggal, kulit baru tak dpt oksigen, thats why jadi gatal. so just apply vaseline kt mane yg gatal tu je dah memadai. Prof kata klau tgh malam dlm kol 1-3 pg tu.. dia akan gatal. yess betul. aku dah pesan kat budak2 ni, klau gatal, jangan garu. just tunjuk kt mane gatal nnti umi pkaikan vaseline. so far mlm td alhamdulillah, kurangla menggarunye.

tengokla nnti... after 6 weeks.. kene pegi jumpa Prof lagi utk follow up. Semalam pon, masa Prof tengok, keadaan kulit abg long almost takde kulit yg sihat. the whole body dia semua kulit kering n bersisik. that is why aku kene apply olive oil selepas mandi without fail. and even bole nampak saluran darah dia bawah kulit tu.. menunjukkan kulit dia dah menipis kesan daripada penggunaan steroid cream for a long term. Dia dah pkai steroid cream hampir 4 tahun. Sekarang pon, kalau on aircon ke... orang lain still ok, abg long dah menggigil2. kesian sangat. so harap2 lepas selesai semua ni nnti, akan tumbuh kulit yg sihat utk melindungi abg long seperti sedia kala. kesian dia... apa pon.. aku nekad utk continue dengan healin ni smpai betul2 pulih. say no to steroid, walaupon katanye selamat. tp sampai bila nk bergantung dgn steroid cream ni kan?

tapi yg kelakar nye... Prof tanye.. antara parents ni.. siapa yg ada athma or eczema. aku mengaku la.. haha bole tnye tak berubat ke? aku senyum je. nantila.. lepaskan anak2 dulu. kang klau aku makan jugak.. keluar semua bisul segala.. siapa pulak nk menjaga budak2 ni kan? tp prof kata... klau mkn zaniplus aje.. takde bisul2 tu. imunol yg keluarkan bisul2 tu... dia keluarkan segala toxic dlm badan. tu pasal keluar bisul. too strong for eczema.. tp imunol sesuai utk psoriasis. aku pelik pesal customer service dia rekemen kt aku imunol. huhuh... so umi akan cuti smpai selasa ni... pastu ayah cuti rabu khamis lg.. then umi cuti lagi... smpaila anak2 sihat. oh anak2 umi.. cepat2 la sihat sayang...

Ni la imej baru A'an & Zaza

No comments:

Post a Comment