Friday, August 8, 2014

Puree for Ein...

Salam..

Best tak tajuk? hehe... sekarang ni rajin pulak aku dok membuat makanan untuk Ein. Puree. setiap pagi... time kakak breakfast... aku akan suapkan Ein puree buah2 dulu. Pastu nanti kat taska.. ada gak ticer sediakan bubur nasi. so sehari... Ein akan makan 2 kali bubur kt taska.. n max 2 kali puree kt umah. Wahhh... banyak makan gak. Tapi since aku bagi puree buah... rasanye okla kot. bkn nestum or bubur nasi sentiasa. ala2 snack je kot

So far... aku dah buat puree Pear + Apple + avocado + pisang. mix n match la apa2.. tapi aku tambah avocado untuk kasi tone down sket kesedapan puree tu. Aku pernah puree kan pisang semata. Melalak2 tak cukup. Sedap snagat la kot. Lepas2 tu... aku adjust2 sket.. takleh sedap sangat.. kang dah terbiasa.. bagi bubur kosong taknak pulak.

Tips. Sila la beli hand blender. So handy la weh... serius... sangat2 mudah.. senang.. tak bulky..

aku beli yang ni. Brand Kenwood. Rege RM200++. Untuk umur2 6 bulan.. aku blend buah2 yg dah dikukus kejap guna hok blender tu je. Letak buah2 tu dalam bekas tinggi tu. Pastu blend je la sampai hancur. Memang hancur.... halus.. tak perlu tambah air. Bahagikan siap2 dlm beberapa tupperware kecik. Sejukkan jap dlm suhu bilik. Pastu zoom masuk freezer. Esok pagi nak makan... Malam ni turunkan satu bekas. Mudahkan?

Hok bekas yg satu lagi tu.... kalau perhatikan... ada blade dalam tu. Macam food chopper la. Tu pulak aku suka sangat2... sekarang... aku kupas siap2 segala jenis bawang... pastu masuk dalam food chopper tu. bezzz.. bezz... bape kali tekan punat je dh dapat minced onion. best gile. Semangat nak memasak berkobar2 weh... so dalam fridge ada 3 tupperware of minced shallot, minced garlic n minced onion. Minced eh.. bukan diced. Erk.. cili giling... ready made by makcik Puteri.

Eh... citer puree ke citer hand blender ni? Samala... satu scope kan...






Ini puree pear + avocado yg dikukus kejap. creamy n kurang manis.

pasni bole cuba tiru resipi off the shelves product Heinz. parsnip bagai. haha... aku kenal parsnip bila main game kt fb tu... Farm Ville eh nama dia? hehe


1 comment:

  1. Salam,tumpang tanya, kalau nk buat puree guna hand blender tu, brp byk baru dia akan hancur elok yer? Sbb ada org kata kene byk baru dia hancur....btul ke?

    ReplyDelete