Thursday, May 8, 2014

UPDATES ON MILK BOOSTER

salam...

Milk booster? Hehe.. Tak abis-abis lagi cerita pasal milk booster. Well... cerita ni takkan habis selagi Mya Insyirah Farhan belum berusia 2 tahun. Dulu Mya Zhafirah Farhan hanya berjaya exclusive breastfed for 1 year aje. Harapnye adiknye ni dapatla sampai 2 tahun... Dahla abangnye dulu tak berjaya full breastfeed akibat kejahilan aku. Maafkan Umi Abg Long.. itu antara perkara yang aku kesalkan dalam hidup. Aku tak bole maafkan diri sendiri. Aku nafikan hak anak aku untuk dapat susu aku. :-( ... dah2 takmo sesedih. InshaAllah ada rezeki yang lain untuk anak umi.

Remember aritu aku gelabah mencari milk booster? Hmmm... balik keje kelam kabut singgah tesco cari longan kering. Mujur jumpa. Longan kering, kurma merah, gula batu and tambah halwa kundur sket.. rebus.. dan minum. Hasilnye? SEDAPP... Abg Long yang laju minum and kutip longannye.. tinggalla kurma merah tergolek2 dalam gelas. huhu... Hasil perahan?? SAMA. taktaula klau amalkan seminggu ada perubahan kot.

Teringinnye la nk dapat sekali pam 10 oz. Ya Allah.. murahkan lah rezeki anakku untuk menyusu. Max aku pernah dapat sekali pam 5oz lebih. Itu pon selepas berjam2 tak pam or direct feed. Camnela ibu2 yang siap beli deep freezer untuk simpan susu tu? Apa dorang makan n amalkan? Kang ada lak yg terpk.. besar ke boobies smpai bole supply bnyk tu? Hahahaha.. Ko jangan merepek Han.. Saiz tidak menentukan produksi okay!

Hari ni... masih lagi dalam mode power pumping... aku pam setiap 2 jam.. walaupon hanya dapat 2 oz je sekali pam. sadis tak? sadis ok... Rasa nak putus semangat sangat. Mujur sekarang keje tak banyak.. Tinggal nak repair2 projek lama je.. bole la aku beraman2 pumping dalam surau tu. And pagi tadi sempat minum setin air sengkuang cina. Hasil perahan pertama jam 10 tadi.. wahh.. ada peningkatan.. dapat 3 oz. Hahahaha... 3 oz pon nak batak. Apala... Hallloooo... kalau ibu2 yang susu melimpah ruah nak gelak silakan.. memang sikit je 3 oz tu pon. But for me yang kais arini minum esok ni... banyak dah tu... syukuuuuurr..

Jap2 gi sesi kedua lak. kita tengok camne peningkatan ke tak. baru seminggu pam 2 jam sekali. sebelum ni pam 2 kali je masa kt ofis. Ye la.. takkan la ko nak melepak dalam surau tu lama2.. Tapi kali ni kritikal. Aku kene buat. Janji keje siap. huhu..

Antra milk booster yang dicadangkan oleh mummy2 semua..

ESP + alfalfa - tak berkesan pada aku
soya
oat - everyday bekpes oat .. ntah tak perasan pon ada perubahan
horlicks
longan kering n kurma merah - tiada kesan ketara jugak
durian
pegaga
sengkuang cina
obimin
fish oil

yang lain2 nanti kita try satu2 tengok mane yang serasi

2 comments:

  1. betul tu han... nak maintain BM payah tul... sy pernah cuba alfalfa & ESP, berkesan jugak tapi x dapat stok yang kita rasa cukup... ada member sorang opis ni BF anak dia lebih dua tahun... tapi dia kerap gak outstation... balik naik flight bawa berbotol EBM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanye klau kita direct feed lagi senang kot. Ni nk kna pam n kumpul ebm.. tu yg sengsara sket. N babies rasanye tend to drink more klau through bottle ni sbb xdpt mnja2 kot.

      Teruja sangat bila baca testimonial pasal milk booster. Rasa nk beli dan2 tu jugak. Mcm mengharapkan miracle pon ada gak. Siap ada yg cerita lepas lepas consume itu ini.. dan2 rasa full. Pergh.. hebat. Bila kita try... samaaaa je. Makin stress rasa jadinye. So now.. dapat continue bf after 6 months pon dh syukur sangat. Baby pon dh start on solid. Semoga semuanya dipermudahkan Allah. Amin.

      Delete