Monday, May 5, 2014

BILA UMI YANG DILANDA ECZEMA

salam..

kali ni aku nak bercerita pasal eczema lagi... Korang tau tak... aku yang sebenarnye ada eczema.. tu pasal anak2 aku ada eczema. tapi nye eczema aku takdela menyerang... dia dok mild2 je.. takde pantang2 makan... pernah trigger masa nk kawin je dulu.. huhu.. stress kot jadi punca.

kali ni.. hormone jadi penyebab. Eczema aku flare up masa pregnantkan Insyirah. Ya Allah... sabar je la masa tu.. dahla tak bole nak makan ubat sebarangan... sabar aje la menanggung. Aku sebolehnye nk elak ambil n guna steroid. Tapi kalau dah teruk sangat.. sampai takleh buat keje apa... terpaksa la jugak surrender.


 tadaaaa... macam botox version gagal okay. tak gatal. cuma merah n bengkak. paling tak best... aku tak tau pesal bole trigger


selepas rawatan ... alhamdulillah.. 2 hari MC.

dan paling tak tahan... tapak tangan aku eczema yg melanda sejak pregnant sampaila Insyirah dah 4 bln. bole bayangkan bape lama aku suffer? 

kering... mengelupas.. gatal. lama weh ai cuti memasak membasuh bagai... huhu..

after. Alhamdulillah. Dah ok. licin.. takde mengelupas lagi.

tapinye... STEROID! yes. aku ambil steroid. Pegi clinic D'Umra Seksyen 13 shah alam. Jumpa doktor... tung tang tung tang... RM201 ok...  apa dia bagi?

Piriton supply 1 biji 3 kali sehari for 5 days
Prednisolone 2 biji 3 kali sehari for 2 weeks!
Hidrocort for muka
satu lg steroid cream tak ingat apa nama dia.. tu utk kt tangan. less than a week.. clear. huhu...

 





No comments:

Post a Comment