Wednesday, March 23, 2011

STOP!

what to stop? wait aa...


this is the result.. huhu RM500 for this piece of paper.. ada tempat lagi murah ka? syukur alhamdulillah.. abg long tak allergik kepada seafood.. tapi... saaaaaangat allergik kepada.. DUST MITE. lor... patutla tak baik2... elakla makanan apa pon.. gitu... jugak. The time for a new sofa? haha... ada ke doctor tu kata camtu.. taula umah aku smua fabric.. sofa fabric, carpeted, and even we lepak2 tgk tv pon baring2 atas carpet. no wonder la.. huhu.. and the worst part is.. my curtain.. heavy and velvety. sah2 la trap habuk yaaang banyak... vacuum? yes I do vaccum my house.. tapi idakla tiap hari.. lainla klau ada bibik kan.. so pasni.. tgh2 malam pon aku kene la memvacuum ye tak? balik umah dah kol 6.30 ptg.. nk masak lagi.. nk layan anak lagi.. lipat baju lagi, basuh baju lagi.. mcm2.. now kene tambah satu task lagi. vacuum. huhu... takpe2.. chaiyok!

ok.. since dust mite is everywhere and hard to avoid.. ye la.. takkan gi umah org.. nk soh org vaccum rumah dia dulu kan.. melampau betul.. so aku berpendapat... supplement is the best option apart from getting rid of all the allergens. Vitamin C... itu memadai utk kanak2.. to strengthen their immune system.

then.. back to HEALIN.

this is his hand last night. yg mane lama2 tu.. dah kering.. tapi masih muncul jugak yg baru...

meh aku cerita sket sinopsis dia... memula masa mencari info on product to try on... ku tgk ada testimonial video from healin gamat.. yang menunjukkan seorang kanak2 lelaki lingkungan usia 3 tahun kot.. ada eczema chronic the whole body. mmg takde bulu roma langsung.. rambut pon tak tumbuh. scaly all over the body from head to toe. so melihatkan itu... aku pon email kepada pihak healin, tanye dia apa produk yang sesuai utk eczema. then dia reply.. suruh cuba Imunol dan Derma X.

so menapakla aku ke tesco beli imunol n derma X. tu yg bagi.. n alhamdulillah abg long mmg dah kurang menggarunye. bila seminggu makan.. naik pulak bisul2 tu.. panic la umi. nk call healin, tak bole sbb wknd. so try contact stokis. stokis kata continue imunol, kurangkan dosage, dan sapukan lukano utk luka2 bisul tu. belila lagi... sib baik lukano tu murah je n berkesanla.. cepat kering luka2 bernanah tu. tapi aku still tak puas hati.. hari isnin ptg.. call healin. staff tu kata.. tak berani nk bagi apa2 comment sbb tak pernah ada case camni. dia suruh direct call Prof Dato Dr Hassan pengasas Healin Gamat tu sendiri. She gave me his number and asked me to call tomorrow morning.

Malam tu pulak.. Zaza demam.. masa nk pegi amik blood test result tu pon zaza dah kata 'cejuuuk'.. so terus gi klinik. so aku decide nk cuti selasa tu. pagi selasa still continue dgn imunol... sbb kene makan before breakfast. tapi tgk kt tangan n kaki zaza pon ada naik biji2.. tapi tak bernanah mcm abg long. so aku sapukan derma X je.. sbb lukano pedih, zaza takmo. Mak Abah datang tgk cucu2nye.. Tok Abah siap bawak minyak gamat 3 botol, kapas sebekas utk disapu kt luka2 abg long. lama la jugak tok abah merawat abg long tu. dalam kol 9 camtu.. aku call Prof Hassan. Bila aku kata je nk tanye.. pasal anak eczema.. Dia terus jawab.. eczema? Insyaallah.. bole sembuh... sejuuuuk ati aku dengar. soft spoken orangnye. Then aku katala.. saya dah bagi imunol seminggu lebih. belum sempat aku cerita lanjut.. dia kata.. "Jangan bagi imunol." ... lorr... bukan ke staff dia sendiri yg suggest imunol? then dia soh aku sambung cerita. so lepas bercerita cot cet cot cet.. dia suruh STOP Imunol. sebab imunol ni akan keluarkan semua yg ada dlm badan. nanti budak2 tak tahan. kita guna slow n steady. so dia suruh tukar amik Zaniplus. ooo.. patutla abg long keluar teruk.. sbb start2 je terus amik imunol. Sbb Prof kata.. amik Zaniplus dulu... sapu Derma X Premium. bila dah 90% sembuh.. baru amik Imunol.. utk keluarkan saki baki yg ada dlm badan klau ada lagila. OKla tu.. Zaniplus murah sket.. RM64 je.. Cuma DermaX Premium tu susah nk cari. semalam pegi House Of Healin kt tesco tu.. stokis tu pon bole taktau kewujudan Derma X Premium. camne tu? Dan satu lagi Prof pesan... bila pakai derma X tu.. utk bbrp hari awal pakai tu.. dia akan jadi gatal... so apply selepas mandi 2 kali sehari.. then selebihnye moisturize guna vaseline je. tapi since aku dah biasa guna olive oil.. so aku continue je la..

That's it. itula progress untuk semalam.

Ini Zaniplus yg Prof suruh amalkan tu. nampak stokin tu? hehe.. itu utk Zaza.. sbb dia dah start pakai Derma X.. so dia akan rasa gatal kt tempat2 yg ada eczema tu. so aku pkaikan dia stokin. masa Eczema dorang teruk... aku mmg pkaikan dorang stokin kt kaki n tangan.. so that dorang tak menggaru. barula bole tido aman. tapi malam tadi.. 2 kali zaza bangun kegatalan. aku apply olive oil... usap2 sket.. mmg terasa ada kulit2 mati yg tertanggal.. tu yang buat dia gatal tu. bagi susu.. on aircon.. tidola dia.. pastu 3 jam after.. dia bangun lg gatal2.. buat mende yg sama.. sampai tadi aku gi keje zaza lom bangun lagi. ngantuk sangat le tu.. sejak2 eczema trigger teruk ni.. kitorang berkampung kat Hall aje. senang nk tengok2 kan budak2 ni. bole jugakla nk kemas2 katil dorang tukar n buang apa yg patut. ye la.. dah kata anak allergic to dust mite kan.. no more carpet.. langsir kene pkai blind ke? cadar n blanket mmgla.. dari dulu takleh pkai sebarangan. 100% cotton aje. tu yang umi pantang dengar warehouse sale Ausino.. gigih umi pegi. situ je la leh dpt bedsheet yg high quality with low price.

OK.. since dah cerita pasal zaza.. now kita ikuti perkembangan Zaza pulak. dia tak sesevere abg long. but to many people.. tgk keadaan camtu mesti dah kata teruk. but to us.. itu kira OK lagi.. sbb dah jadi lagiii teruk kan..

ni mata dia mcm bengkak n merah.. malam semalam. but pagi tu tgk dah takde.. maybe effect from imunol jugak



ok.. ini kaki kiri zaza.. scaly.. rough.. dan gatal. ni condition before guna Derma X.. now dah 3 hari pkai derma X.. nanti kita tgk result dia camne..

tangan kanan zaza... tgk tu ada kesan2 garu..

her elbow. kesian kan? mudah2an segalanya dipermudahkan...





To all...

Thanx for ur supports and suggestions. Really appreciate it. Parents mana yang takmau lihat anak sihat kan.. selama ni dah bermacam klinik kami pergi. Bermacam krim, lotion dan mandian dah dicuba. Now we decided to try on Healin Gamat. maybe it will take a few months to recover.. doakan ye.. mudah2an anak2 comel ini tabah hadapi semua dugaan ni, dan semoga mereka akan cepat sembuh.

from A'an and Zaza.. mmmuuuaaahhh....

9 comments:

  1. salam. mcmn perkembangan anak puan.. saya baru je beli jeli gamat dan jel gamat keluaran luxor.. dua hari lepas, hari ni baru terbaca blog ni. jadi nak tau jugak healin ni bagus ke tak.. gamat luxor tu hantar ke sabah untuk anak buah yang eczema lagi teruk dari anak puan. Belum sampai lagi masih pada poslaju mb. Tak tau yang tu mcmn hasilnya

    ReplyDelete
  2. w'salam..

    saya pon tak bole nak komen lagi.. bagus or berkesan ke tidak. sbb skrg masih dalam healing proses kan... bole follow my blog utk lihat perkembangan selanjutnya. saya akan teruskan dengan produk healin gamat ni. mudah2an sembuh. insyaallah

    ReplyDelete
  3. salam..ank laki sy pun ade ekzema..ape yg boleh sy kongsikan, kulit ank sy ni kalo dah mula beruam/tumbuh biji2 gatal tu(biasanya disebabkan alahan), mmg xboleh dah bg produk yg berminyk2 like(vasellin, baby oil, gamat dn sebgainya) sbb kulitnya akn smakin mgering dn menebal..mgikut pgalaman sy, sebaiknya terus letak ubat bersteroid rendah mcm (elomet/melomet) beli kat farmasi je RM10++ for a tube(10g)..dlm 2/3hr kulit kembali licin n pastu barula u boleh sapu ape2 losyen/oil..

    ReplyDelete
  4. tq puan atas info..saya yg kol puan pg td..

    ReplyDelete
  5. Alamak... kalau psoriasis terus makan imunol ok ke??

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Macam mana perkembangan anak puan?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, bagaimana perkembangan anak puan sekarang?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum, bagaimana perkembangan anak puan sekarang?

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum puan.. Ada apa2 perkembangan tentang anak puan? Anak sy ada eczema juga & sy nk try bgi dia healin ni.. Eczema anak sy lgi teruk dri anak puan.. Hrp puan dpt bgi reply.. Thank you..

    ReplyDelete