Tuesday, December 6, 2011

Dinner nak masak apa?

Salam...


Haha... it's lunch time... tapi otak dah pikir menu for dinner. Camne tu? Tapi aku rasa memang macam tu la kot ibu2 bekerjaya... nak-nak kalau yang skill memasak belum tahap leh buat buku, memang sedari awal lagi kena plan apa untuk dimasak... nak kene plan menu, selarikan dengan bahan2 mentah yang dah tersedia dalam fridge atau kat tesco. Hahaha...

Semalam... takde plan nak masak hebat2.. Cam biasala kalau hari bekerja, menu dinner simple2 saje... and sampai satu tahap aku pon dah taktau nak rotate menu apa. Aku bukan ada pi kelas memasak kat mana2 ke... Semuanye berdasarkan pengalaman tengok orang masak, and rasa sendiri masakan tu. Sebab tu la sampai sudah aku taktau camne nak masak tempoyak.. sobab aku tak makan tempoyak or lebih tepat kalau kata 'modified durian'. haha...

Berbalik pada cerita semalam... Tengah aku terkocoh2 nak start keje2 membasuh baju, dengan nak berebut nak tengok Tentang Dhia nye... tetiba adik kata "Umi, adik nak nasi. Adik hungry." La sudah.... tak nyompat2... biasanye dorang dah pre-dinner kat taska.. makan nasi or mee ke, so takdela lapar sangat. Terusla umi bersilat jurus ke berapa entah. Masukkan beras dalam microwave - tadaaa.. magic... jadi nasi. bukak fridge.. kuarkan lebihan sup kaki ayam kelmarin... campak lam periuk... reheat... tapi umi pulak yang dah muak makan sup kaki ayam kegemaran keluarga.. so keluarkan ikan pari, daun kesum, bunga kantan... nak kasi magic jadi asam pedas.

Hmm... topik kali ni aku nak bercerita... bukan nak cerita pasal masak asam pedas ngan sup kaki ayam... tidak.. tapi.. nak cerita pasal menu. Apala eh menu yang nak masak tiap2 hari bekerja? Kalau weekend biasanye samada aku makan luar... or mr hubby request nak nasi ayam ke... or aku membawa perut ke rumah Tokmi je. hehe...

Menu harian aku balik2... asam pedas, sup, masak kicap, stir fry, masak taucu, masak lemak, singgang, ikan bakar, ikan goreng, hmm.. apa lagi? apsal aku tak pernah masak Daging dendeng berempah 5 rasa ala Umi ke... ayam berinti kentang bersama sos 3 warna ke... hehehe... ala2 masterchef nye nama menu.. tak main la masak kicap.. masak lomak cilipadi... apa kelas kan... haha..

Pasni aku nak cuba jadi lebih kreatifla dalam menyediakan menu masakan. Antara favorite lauk aku sekeluarga ... anak2 suka - nasi ayam, sup kaki ayam, masak lemak, kari ayam, masak kicap. ayah pulak suka segala jenis masak lemak... especially masak lemak cilipadi siput sedut. sluurpp2... uisk.. kene cari siputla kt pasar camni. hehe... Umi pulak suka asam pedas ikan pari. Masakan yang umi masih fail???? Kari mamak ala mak mertuaku. Adoila... bila nak lulus ni... Sang laki asal balik kampung je... sure beli pari and mintak mak masakkan kari.. sebab bini dia masak memang takleh challenge la... haha... Yang aku pulak asal balik meru... dok ngidam nak makan asam pedas ikan duri bersama telurnya... haha... sampai berebut dengan UmiSha..

Cerita pasal makan terus jadi kenyang. Tapi masih lom jumpa menu untuk malam ni... apa nak masak ek??

No comments:

Post a Comment